Statut Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: „Polskie Towarzystwo Gerontologiczne” w skrócie PTG, zwane w dalszej części statutu Towarzystwem.
§ 2
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 8
§ 9
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
- inicjowanie, organizowanie i popieranie badań naukowych z zakresu gerontologii w różnych dyscyplinach specjalistycznych i w ich wzajemnej współpracy,
- ułatwianie kontaktów i organizowanie współdziałania osób i organizacji pracujących na różnych odcinkach gerontologii teoretycznej i stosowanej,
- organizowanie zjazdów naukowych, wykładów, odczytów, zebrań naukowych, konferencji, seminariów oraz kursów o charakterze naukowym i popularno-naukowym,
- krzewienie wymiany myśli i informacji naukowej w środowisku osób zajmujących się problematyką gerontologiczną oraz między przedstawicielami środowiska gerontologów a przedstawicielami innych dyscyplin naukowych i praktyki społecznej,
- prowadzenie działalności wydawniczo-informacyjnej z zakresu gerontologii klinicznej i społecznej,
- fundowanie stypendiów, nagród oraz stosowanie innych form pomocy osobom pracującym naukowo nad problemami gerontologicznymi,
- utrzymywanie stałych kontaktów naukowych z pokrewnymi stowarzyszeniami i placówkami w kraju i za granicą,
- reprezentowanie i propagowanie osiągnięć polskiej gerontologii w międzynarodowych towarzystwach i organizacjach,
- uczestniczenie w krajowych i międzynarodowych kongresach, zjazdach i konferencjach naukowych poświęconych problemom gerontologicznym.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych
- honorowych
- wspierających
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może zostać obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, który zajmuje się problemami gerontologii teoretycznej lub stosowanej.
- Członka zwyczajnego przyjmuje Zarząd Główny Towarzystwa, na podstawie pisemnej deklaracji podpisanej przez 2-ch członków wprowadzających.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
- udziału w zebraniach, konferencjach, zjazdach naukowych, wykładach, odczytach i kursach organizowanych przez Towarzystwo,
- korzystania ze zbiorów, archiwów, bibliotek oraz pomocy naukowych i poradnictwa fachowego,
- otrzymywania materiałów i publikacji Towarzystwa na warunkach ustalonych przez Zarząd Główny.
§ 13
Członkowie zwyczajni są obowiązani do:
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek członkowskich,
- aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa.
§ 14
Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia członka, zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
- skreślenia przez Zarząd Główny z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres 1 roku pomimo dwukrotnych pisemnych upomnień,
- wykluczenia prawomocną uchwałą Zarządu Głównego za działalność na szkodę Towarzystwa lub w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw obywatelskich.
§ 15
§ 16
- Członkostwo honorowe nadaje na wniosek Zarządu Głównego Walne Zebranie Członków osobom szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa lub rozwoju nauk gerontologicznych.
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto zwolniony jest od obowiązku opłacania składki członkowskiej,
- Członkostwa honorowego jeśli wyjątkowo ważne względy za tym przemawiają – pozbawia Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Głównego.
§ 17
§ 18
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa, które zadeklaruje poparcie finansowe na rzecz Towarzystwa i zostanie przyjęta na podstawie pisemnej deklaracji przez Zarząd Główny.
- Członek wspierający posiada prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
- Członek wspierający działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
§ 19
Członkostwo osoby prawnej – członka wspierającego ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu
- skreślenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego w związku z utratą osobowości prawnej.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 20
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków Towarzystwa.
- Zarząd Główny
- Główna Komisja Rewizyjna
- Kadencja wszystkich władz trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Członków Towarzystwa.
§ 21
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Główny raz na cztery lata.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Towarzystwa należą:
- uchwalenie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- wybór członków Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- zatwierdzanie regulaminu Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego o wykluczeniu z Towarzystwa,
- nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu Głównego,
- ustalanie wysokości składki członkowskiej,
- przyjmowanie uchwał o zmianie i rozwiązaniu się Towarzystwa.
§ 23
§ 24
§ 25
§ 26
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Towarzystwa może być zwołane z inicjatywy Zarządu Głównego, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/5 liczby członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Towarzystwa jest zwoływane przez Zarząd Główny w terminie sześciu tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 27
§ 28
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zebrania Członków,
- koordynowanie prac badawczych i działalności popularno-naukowej prowadzonej przez Oddziały Towarzystwa,
- uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
- zatwierdzanie bilansu,
- rozstrzyganie sporów między członkami, wynikłych w obrębie Towarzystwa,
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałów, komitetów badań naukowych, komisji problemowych stałych i okresowych oraz nadzorowanie ich działalności,
- uchwalanie regulaminu Prezydium Zarządu Głównego, oddziałów, komitetów badań naukowych i komisji oraz innych regulaminów wewnętrznych,
- występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania Członków o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego,
- występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania Członków o nadanie prezesa honorowego PTG,
- przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Towarzystwa.
§ 29
- Uchwały Zarządu Głównego zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w tym przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Zarząd Główny ma prawo kooptacji w czasie trwania jego kadencji spośród członków Towarzystwa nowych członków Zarządu na miejsce ustępujących, z tym, że liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków Zarządu pochodzących z wyboru.
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.
§ 30
§ 31
- Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością Towarzystwa w okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego zgodnie z regulaminem działalności Prezydium uchwalonym przez Zarząd Główny.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
§ 32
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków, spośród których wybiera przewodniczącego i jego zastępcę.
- Do Głównej Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio § 29 p.2.
§ 33
- Główna Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.
- Główna Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
- Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego i Prezydium z głosem doradczym.
§ 34
Rozdział V
Oddziały terenowe
§ 35
- Oddziały powstają na podstawie uchwały Zarządu Głównego w miejscowości, w której zamieszkuje lub pracuje co najmniej 10 członków.
- Teren działalności Oddziału i miejsce siedziby ustala Zarząd Główny zgodnie z podziałem administracyjnym kraju.
§ 36
Władzami Oddziału są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału
- Zarząd Oddziału
- Komisja Rewizyjna Oddziału
§ 37
- Walne Zebranie Członków Oddziału jest najwyższą władzą oddziału i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału raz na cztery lata.
§ 38
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
- uchwalanie kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Walnego Zebrania Członków Towarzystwa
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej
- wybór członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału.
§ 39
§ 40
§ 41
§ 42
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- reprezentowanie Oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu na swoim terenie,
- kierowanie działalnością Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz Towarzystwa,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Główny,
- składanie okresowych sprawozdań Zarządowi Głównemu z działalności merytorycznej i finansowej,
- organizowanie seminariów i kursów o charakterze naukowym oraz inicjowanie i organizowanie prac badawczych.
§ 43
- Uchwały Zarządu Oddziału podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się zgodnie z potrzebami nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące.
§ 44
§ 45
- Komisja Rewizyjna Oddziału jest powołana do przeprowadzania przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Oddziału ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.
- Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo występowania do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądać wyjaśnień.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
Rozdział VI
Majątek i fundusze Towarzystwa
§ 46
§ 47
Na fundusze Towarzystwa składają się:
- składki członkowskie
- dotacje, darowizny, zapisy.
§ 48
§ 49
Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§ 50
§ 51
- Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Zwyczajne lub Nadzwyczajne Zebranie Członków Towarzystwa większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa określa sposób likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Towarzystwa.
- Uchwała Walnego Zebrania Członków o przeznaczeniu majątku Towarzystwa podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.